Intervju sa freelancerom - Igor Dugonjić
Ako ste ikada čitali objave i komentare na facebook zajednicama freelancera iz BIH, niste mogli da ne primjetite jedno ime koje se stalno pojavljuje sa dobronamjernim odgovorima na sve nedoumice sa kojima se sreću freelanceri. Igor Dugonjić se izdvojio iz mase i željeli smo da saznamo ko se krije iza svih tih uputstava, savjeta, i gomile strpljenja da odgovori svakom ko je zalutao u potrazi za freelance karijerom. U nastavku pročitajte interjvu sa ovim šarmantnim gospodinom.
Igore, primjetili smo vas na freelancing grupama i zajednicama, veoma ste aktivni i imate strpljenja za freelance juniore i njihova pitanja. Šta vas inspiriše i odakle vam tako pozitivan stav i volja?
U jednom momentu karijere, prije petnaestak godina, sam pomislio da sam radeći za brojne klijente i na različitim projektima prije toga stekao priličnu količinu znanja i informacija o brojnim oblastima prvenstveno dizajna kroz video, print i web produkciju, te da bi bila šteta da i drugi ne vide koristi od mojih znanja.
Tada sam počeo da se, uz redovne poslove, bavim i predavanjima, te da kroz predavanja prenosim sve ono što sam sam učio godinama - na teži način naravno :) Ta želja za prenošenjem znanja, davanjem informacija, širenjem vidika nikada nije ni najmanje oslabila, čak naprotiv, evo, nakon 30 godina u produkciji i 15 godina u predavanjima, mislim da je mogućnost pomaganja drugima ili usmjeravanja prenošenjem svojih znanja, nešto najvrijednije što čovjek može kroz svoj posao da ostvari.
Šta su vama bile najveće poteškoće na početku karijere i koje vam se javljaju i sada?
Poteškoće sa početka karijere su teško primjenjive danas jer baviti se TV grafikom 1994. godine je bilo vrlo rijetko zanimanje za koje prije svega nije bilo tržišta jer su potrebu za tim znanjima imale, gotovo pa ekskluzivno, tv kuće, a ni njih tada nije bilo previše. Pored toga, svakako je problem bio nedostatak software-a, nemogućnost informisanja o samim programima jer niste imali na raspolaganju internet, knjige ili bilo kakva druga sredstva. Ako ste htjeli nešto da učite tada, jednostavno ste klikali po programu dok ne shvatite kako radi. Nije bilo drugog načina. To je možda sa praktične strane bilo najteže, ipak ako nešto volite, onda ništa nije teško. Svaki program je bio samo još jedan izazov.
Današnje poteškoće su najviše vezane za očekivanja klijenata u pogledu roka izrade zadataka odnosno projekata. Moj pristup poslu je uvijek bio takav da svakog klijenta tretiram kao da je jedini (iako je to jako daleko od istine), te da isporučim ono što se očekuje u jako, jako, kratkom vremenu na očekivanom nivou kveliteta. To je kako stvari funkcionišu i mogu da funkcionišu ako ste 100% posvećeni poslu, međutim, ponekada se desi da se preklope dva ili tri klijenta i onda je problem dati pravu uslugu, svima, u očekivano vrijeme. Nekada prije sve ovo se rješavalo tako što se ne spava ili spava vrlo kratko pa i par dana ili se najnormalnije radi preko vikenda, međutim, odavno sam stava da sa 30 godina iskustva takvo šta više ne moram da radim pa se zato jako trudim da sve završim u neko uobičajeno vrijeme dana ili noći i radnim danima.
Čime se bavite i koliko dugo radite kao freelancer?
Obično nerado govorim čime se bavim jer ljudi koji se ne bave IT-jem ne shvataju šta govorim, a oni koji se bave misle da je to nemoguće. Radim u oblastima video produkcije što uključuje montažu, motion graphics, 3D i sve što sa njim ide - modeliranje, animiranje, rendering itd, odnosno produkciju reklamnih tv spotova te špica i materijala za emisije. Potom radim kompletan print što uključuje sve od kataloga, brošura, OOH oglašavanja, brandiranja vozila, tramvaja, autobusa i drugo. Takođe radim i web, najčešće iz praktičkin razloga se radi o Wordpress-u, međutim, moja znanja su puno šira od toga.
Pošto je sve iz svega ovoga za 30 godina nabralo dosta iskustva - predajem već 15 godina sve navedeno, s tim da sam se zadnjih 5 godina fokusirao na ulogu mentora web designa na jednoj akademiji u Sarajevu gdje imam svoje polaznike kojima predajem malo više od 10 predmeta vezanih za web design i pomažem im da nađu svoj put u svijetu web produkcije.
Mimo toga imam stalni posao koji ljudi obično zovu od 9 do 5, te svoje freelance klijente - koje, kako sam već rekao, tretiram kao da ne radim ništa drugo :).
Kako ste se odlučili za freelance karijeru?
Zapravo se nije radilo ni o kakvoj posebnoj odluci, radi specifičnosti momenata kada sam počinjao, povremeno su i drugim ljudima trebala moja znanja. Takvih ljudi 1994. nije bilo puno, ali kako su godine prolazile tako su se potrebe povećavale. Povremeno sam bio u situacijama da razmišljam o promjeni u smislu da li da napustim stalni posao koji sam uvijek radio, te da registrujem svoju firmu ili da se prebacim samo na freelance, međutim, ma koliko bio dugoročno stabilan kao freelancer uvijek sam odlučivao da mimo toga zadržim neki oblik stalnije veze sa nekom od kompanija odnosno da uz freelance ipak uvijek imam još jedan siguran posao. Iako je ovo zahtjevno sa stanovišta vremena, sa druge strane pruža sigurnost.
Šta biste izdvojili kao najveći benefit freelancinga?
Najveći benefit freelancinga je taj što sami možete birati s kim želite da radite i samim tim i druge faktore koji su tu uključeni poput vremena rada, vrste projekata, tipa kompanije za koju radite, te svakako zarade. U početku je ovo teško jer čovjek na početku karijere jedva čeka da se javi neko, bilo ko, samo da uradi neki posao i da karijera počne da se razvija. I ja sam bio u tim situacijama i tada, naravno, nisam mogao birati sa kime ću raditi. Međutim, kako vrijeme prolazi, trebali bi biti u sve povoljnijem položaju odnosno u mogućnosti da sami odaberete ko vam od klijenata odgovara, a ko ne. To je osnovna prednost freelancinga i nešto što imate samo kao freelancer.
Šta biste izdvojili kao najveću manu freelancinga?
Najveća mana freelancinga je neizvjesnost u početku, kada nemate izgrađena poznantva i stalnu saradnju sa klijentima. U tim momentima ste vjerovatno mladi pa se još možete osloniti na nekoga drugog, roditelje, da vas pomognu, međutim ako se osamostalite onda je problem stalnog dotoka klijenata ozbiljan problem.
Da li ste ikada razmišljali o tome da osnujete svoju firmu?
Da, jesam, više puta, iako je to danas brz proces koji ne nosi nikakve posljedice, ranije to nije bilo tako. U vremenu dok sam razmišljao o tome to je bio vrlo ozbiljan korak, a ja ma koliko imao stalan dotok klijenata, zapravo nikako nisam baš sebe vidio kao firmu jer nekako kada imaš firmu onda imaš neke ozbiljne obaveze, neku veliku odgovornost. Iako sam imao sve to i bez firme, ipak se nikada nisam odlučio na taj korak jer mi je to nekako bila neka granica, neka linija na zemlji, preko koje nisam mogao da prekoračim. Danas registrovanje dodatne ili osnovne djelatnosti nije nikakav problem i svakako bih to učinio da sam 10 godina mlađi, te bih svakome, ko ima stalne poslovne aktivnosti i stabilne klijente, preporučio da to uradi.
Kako ste došli do svog prvog projekta i kako je to sve izgledalo?
Prvi privatni projekat je bio reklama za tadašnju građevinsku firmu Bosna Gradačac, mislim da je to bila 1995 godina. Kontaktirala su me dva poznata gospodina iz svijeta tv reklamnih spotova i pitali me da li mogu privatno da napravim reklamu za pomenutu firmu po njihovoj ideji. Rekao sam da to nije nikakav problem, kao što i nije bio jer sam radio puno komplikovanije stvari od toga za tv kuću gdje sam tada radio. Uglavnom, spot je uskoro bio gotov a bio sam plaćen tada nevjerovatnih 400 KM što je prvi ozbiljan novac zarađen na freelancingu.
Ipak glavni problem je tek tada nastao, jer vidite, danas kada napravite tv spot on je već u digitalnom obliku, pošaljite ga u nekom od prihvaćenih video formata tv kući koja ga emituje i sve je u redu. Tada je završen spot bio tek dio posla jer je tv spot iz digitalnog oblika trebalo prebaciti na analognu video traku za šta je trebala posebna tv oprema. Vjerujte mi, danas, u vrijemenu digitale, sve je dosta lakše u odnosu na vrijeme prije :)
Da li koristite neke alate za poboljšanje produktivnosti u svakodnevnom radu?
Da, mislim da su sve oblasti u kojima radim generalno profitirale od webova poput freepika, adobe stocka, envato marketa i sličnih koji nam u velikoj mjeri pomažu da posao uradimo jeftinije, brzo i sa odgovarajućim kvalitetom. Sa AI alatima sam upoznat međutim ne koristim ih za ozbiljan rad u većoj mjeri izuzev onoga što Adobe nudi kroz svoje programe.
Kako određujete tarife i imate li neki savjet za mlade freelancere za pregovaranje sa klijentima?
Ovo je jedno od čestih pitanja polaznika kojima sam mentor i dosta je teško za odgovoriti. Naime, postoji više pristupa od kojih svi imaju i prednosti i mane. Jedan od najčešćih je satnica. Utvrdite svoju satnicu i onda jednostavno dođete do iznosa vaše zarade. Problem je ovdje višestruk, jedan je taj što klijenti ne vole satnice jer ne mogu procijeniti koliko vama vremena treba, a oni žele znati približno tačno troškove. Takođe, kako je Chris Do nedavno lijepo sažeo u svom videu u kojem objašnjava zašto satnica kažnjava efikasne dizajnere. Naime, ako dva dizajnera imaju istu satnicu međutim jedan od njih ima bolje ideje, ili brže radi na njihovoj realizaciji ili generalno ima više produkcionih znanja on je faktički kažnjen jer radi svojih vještina za manje sati uradi isto što i prvi dizajner kojem treba više vremena. Chris Do, a on nije jedini, s toga preporučuje naplatu prema vrijednosti vašeg rada ne za vas, što je satnica, nego za klijenta što je faktiči vrijednost onoga koliko to što ste uradili vrijedi klijentu. Neka je vaša satnica na primjer 25 Eura i uradite logo za jedan sat. Logo je 25 Eura, međutim to nije adekvatna protuvrijednost za klijenta jer klijentu logo vrijedi puno više, recimo da ste napravili logo za cijelu liniju čokolada koju klijent namjerava da izbaci na tržište. Međutim kako da mi znamo koja je vrijednost logotipa za klijenta? Da bi to znali moramo više znati o klijentu o tome šta pravimo, sa kojim ciljem i druge detalje briefa što je svakako, da je recimo riječ o logotipu, nešto što bi znali. Ipak kao početniku bi nam bilo teško odrediti realnu cijenu jer nemamo iskustvo. S toga ja predlažem mješoviti pristup, za nekoga ćete raditi "na satnicu", za nekoga ćete raditi prema vrijednosti finalnog proizvoda koji vi stvarate za klijenta.
Kako odrediti satnicu? To je jedno od najtežih pitanja, iako je zapravo najteže odrediti početnu satnicu, vremenom kako se budete usavršavali sami ćete je podizati. Početnu satnicu je možda najbolje odrediti poredeći realno svoje kompetencije i kompetencije kolega. Povežite se sa kolegicama i kolegama, steknite poznanstva i prijateljstva i onda neće biti problem saznati koliko je neko drugi naplatio neki plakat i koliko je vremena trebalo da se napravi ili po kojoj satnici je osoba računala svoj rad. To ljudi često kažu bez problema jer ne žele da neko sa nerealno niskom satnicom ruši cijene, a takođe ne žele ni da oni ako je njihova satnica niska zaradjuju manje. Drugi način vrijednovanja rada, kroz vrijednost koju ste pružili će doći sa vremenom te upoznavanjem tržišta jer ćete i sami vidjeti šta klijent očekuje i šta je realno da predložite kao cijenu.
U početku bih takođe predložio da, ako ulazite u neku saradnju, i treba da date ponudu, zapravo date tri ponude, kao tri paketa usluga. Prvi je recimo web design baziran na postojećem templateu, drugi je recimo vaš dizajn i pravljenje weba skrojenog tačno za tog klijenta, a treći je sve navedeno u drugom primjeru plus recimo SEO. Klijenti vole da im se ostavi mogućnost izbora, ovo je načim da im to pružite.
Kakvi problemi vam se najčešće javljaju sa klijentima?
Trenutno je jedini problem, iako ga ne bih nazvao tako, taj što se klijenti ponekad preklope sa svojim zadacima odnosno više zadataka se očekuje u kratkom vremenskom roku. Međutim to ne bih nazvao problemom, više bih to nazvao izazovom za nas da odgovorimo očekivanjima na određeni način. Problemi koje često mlađi kreatori, nebitno da li se radi o web, print ili video produkciji, imaju, je loša komunikacija sa klijentom na način da se ne dogovore detalji saradnje jasno. Šta se tačno očekuje, kako to treba uraditi i do kada isporučiti. Ovakvi nesporazmi se dešavaju tokom cijele naše karijere međutim češći su u početku radi neiskustva. Još jedan čest problem obično vezan za web produkciju je da klijent oklijeva, odugovlači sa dostavljanjem materijala za web, tekstova, slika i drugog. To je dosta nezgodno jer ste vi već krenuli sa radom, nerijetko i napravili dio weba ili cijeli web, ali ga ne možete finiširati jer nemate sve materijale. Radi toga moji savjet iza sve srodne poslove su:
1. ne počinjite raditi bez avansa
2. ne počinjite raditi dok ne dobijete sve ili gotovo sve materijale.
Da li nam možete ispričati koji vam je projekat u karijeri bio najteži i zbog čega a koji najzanimljiviji?
Teško je reći koji je projekat bio najteži, bilo je tehnički teških projekata, bilo je projekata koji su bili izazov radi vremena koje je bilo na raspolaganju da se zadatak uradi, a bilo je i projekata koji su bili izuzetno mentalno zahtjevni. Tehnički jako težak je možda bio zadatak keiranja kompletne grafika za emisiju SuperLoto koja se prikazuje na FTVu a koja se sastoji od špice, odjavne špice, brojnih međušpica te grafika za ispise nagrada. U pogledu vremena je najzahtjevniji bio zadatak da za pet dana napravim 3D modele 5 stadiona u BiH sa animacijama prikaza, a sve u sklopu nekadašnjeg zajedničkog učešća BiH i Hrvatske u kandidaturi za neko od prvenstava. Mentalno je najteži bio relativno jednostavan zadatak da uradim brandiranje kombija za jednu kompaniju sa kojom sam sarađivao preko 10 godina. U tom momentu se radilo o velikom online shopu za bijelu i crnu tehniku. Uradio sam preko 10 rješenja, a klijent, izuzetno, izuzetno zahtjevan - nije bio zadovoljan. Najteže je bilo svaki put nakon odbijanja dizajna, ponovo upaliti program i početi crtati novu ideju sa istim žarom kao prvih 10.
Teško je reći koji je bio najzanimljiviji, jako puno volim svoj posao i sve oblasti u kojima radim tako da su mi sve zanimljive i izazovne. Ako bih morao izdvojiti ono u čemu najviše uživam je rad na predavanjima, sa mladim ljudima. To me zaista ispunjava u potpunosti, saznanje da će možda neko od mladih ljudi svoju karijeru napraviti možda dijelom baziranu na mojim iskustvima.
Da, to je definitivno najvažnije i najzanimljivije.
Kako uspjevate da izbalansirate poslovni i privatni život?
Moj život je specifičan, iako nije tako bilo kroz cijelu karijeru, ja sam kroz veći dio života, radi tih specifičnosti, od svog života napravio svoj posao i od svog posla napravio svoj život.
Zadnjih desetak godina koliko god mogu pokušavam, i uspijevam, da ne radim vikendom, odnosno da vikend provedem mentalno daleko od posla i svakodnevnih obaveza. Smatram to jednom od najvažnijih stvari koju trenutno postižem.
Jedan od benefita freelanciga koji često spominjemo je mogućnost da radite odakle god želite, da li vi putujete više nego prije početka bavljenja freelancingom?
Ne, trenutno putujem jako malo. Imam dosta dnevnih obaveza i teško je uskladiti više poslova na kojima paralelno radim tako da uzimanje npr "godišnjeg odmora" (namjerno pod navodnicima) obično znači da ne idem na jedan posao, ali i dalje imam sve ostalo :D Teško je napustiti odnosno uskladiti napuštanje svega u isto vrijeme. Teško je i kada ste freelancer u isto vrijeme reći klijentima - planirajte da me nema tada i tada jer iako oni to možda i mogu planirati (rijetko neko razmišlja o tome vjerujte mi) zapravo vas angažuju po potrebi, a često i njima njihovi projekti odnosno potrebe dođu neplanirano.
Da li radite sa različitih lokacija ili imate svoj radni kutak kog se držite?
Kao velikom IT evanđelisti jako sam oduvijek gledao pozitivno na tu idealiziranu sliku poput sjedim na plaži i radim, ili vatrica pucketa, snijeg pada, na vikendici radim. Međutim u ovom momentu, sa 52 godine, ne gledam više na remote work na isti način, trenutno se jako trudim da se rad odvija sa lokacija gdje inače radim, a da sve te druge opcije, plaža, vikendica i slično, ako je ikako moguće, budu bez GSM i bilo kakvog drugog signala :D
Ne želim raditi sa drugih lokacija, jer bi to značilo da radim od tamo gdje bih se trebao odmoriti i regenerisati za povratak na posao.
Naravno, to je samo moja situacija, mladi ljudi, ljudi koji su tek krenuli sa probijanjem i pravljenjem svojek karijere vjerovatno žele nešto što je potpuno suprotno od mene i to potpuno razumijem i podržavam.
Koji je vaš životni moto?
Uradi posao u skladu sa svojom reputacijom.
Koji savet bi freelancer koji ste danas, dao freelanceru s početka karijere?
Trebao si više brinuti o svom zdravlju dok si bio mlad, jer računi za naplatu loših životnih odluka dolaze kasnije.
* Redakcija portala Vam se, Igore, ovom prilikom zahvaljuje za sve što radite za freelancing zajednicu, i naravno što ste imali želju i volju da sa nama podijelite svoju priču, iskustvo i sve ove savjete! Hvala vam!
Milica Kaurin
Autor
- O NAMA
- BLOG
- EDUKACIJA
- FREELANCE PLATFORME
- DESAVANJA
- KONTAKT