Postani Freelancer

Kako početi freelancing karijeru?

Već smo spomenuli da je Bosna i Hercegovina jedna od država u kojima je zastupljen freelancing. Ovisno o vrsti posla razlikuju se i ulaganja u isti. Nije jednako baviti se fotografijom, videom, ilustracijom, dizajnom, pisanjem, podučavanjem i sl. Idealno bi bilo da sa freelancingom krenete dok radite, ali šta ako nemate posao? Ne trebate odustajati! Freelancing kao i svaki drugi posao ima svoje izazove, ali i prednosti.  Svakako da se negativnom stranom freelancinga smatra neizvjesnot primanja, kao i nesigurnost. Međutim, mngo je više prednosti: organizacija vremena po vlastitom nahođenju, mobilnost, kreativnost. 

Ono što želimo da odgovorimo jeste kako ući u svijet freelancinga bez dana iskustva?

1. Definišite ciljeve

Bez jasno definisanih, mjerljivih ciljeva teško da ćete razviti posao. Pitanja na koja morate odgovoriti prije nego kreneta sa freelancing-om su:

  • Da li je freelancing samo način za ostvarivanje dodatne zarade pored Vašeg stalnog posla?
  • Da li, vremenom, želite postati freelancer i samo se baviti time?Ili koristite freelancing kako biste pokrenuli vlastiti biznis? 

Bez obzira koji je Vaš cilj morate ga jasno definisati ako želite uopšte početi. Izdvojite vrijeme kako biste shvatili zašto želite freelancing u svom životu, a još više vremena posvetite razmišljanju šta je to što biste željeli raditi. Budite sigurni da ste dobro odlučili, jer Vas ovaj iskorak vodi u daljnjoj karijeri. Nakon što sebi to razjasnite, vrijeme je za kreiranje kratkoročnih planova. Hajde da to objasnimo. 

Recimo da želite postati freelancer – samostalno zaposlena osoba? Onda je sasvim jasno da ćete odrediti sebi radno vrijeme, odlučiti s kime želite raditi i sl. Svjesni ste da ćete svoja mjesečna primanja morati ustabiliti i omogućiti sebi redovan izvor primanja. Odluku o mjesečnim primanjima planirajte u skladu sa svojim potrebama, uračunavajući troškove za život, te troškove za zdravstveno osiguranje (i penziono). 

2. Pronađite profitabilnu „nišu“ (oblast djelovanja)

Uzumajući vrijeme da nađete profitabilnu nišu za Vaš posao Vi zapravo birate klijente koji će cijeniti kvalitet. Kada se takmičite u kvaliteti, doći će do promjene u Vašem prodavanju sebe i svojih usluga.  

Nemojte uzimati svaki posao,već odaberite onaj posao koji će Vam omogućiti da se razkikujete na tržištu, kao npr. Kreiranje start up blogova, uređivanje  naslovnih stranica knjiga i sl. Odaberite ono područje koje Vas najviše zanima i fokusirajte se na razvoj u toj oblasti. Kada steknete vještine da možete naplaćivati premijum cijene, tek tada ste zapravo spremni za razvoj freelancing karijere i aktivno traženje klijenata.  

Recimo da ste Vi grafički dizajner i imate razvijene vještine u Adobe Illustrator-u & Photoshop-u. Sasvim je jasno da će u Vašoj industriji biti neko sa istim vještinama ko će naplaćivati mnogo manje od Vas. Diljem svijeta postoje ljudi koji imaju manje troškove života, pa samim time imaju i manju cijenu ponude. Prvo što morate uraditi je shvatiti da ne treba da se takmičite u cijenama kao freelancer. 

Kada odaberete svoju oblast djelovanja i ispunite sve ovo navedeno vrijeme je za kreiranje Vaše platforme koju ćete širiti zahvaljujući svojoj reputaciji. Umjesto da ste pod stresom pokušavajući razviti svoju karijeru od 0 do 100 radije poduzmite sve ova male korake.

3. Nabavite opremu

Definisali ste svoje ciljeve, znate koja je oblast Vašeg djelovanja, ali nemate opremu. Prva opcija za skupljanje fondova su prijatelji i porodica. Vi najbolje znate kakvo je vaše okruženje i koliko je realno da pozajmite ili dobijete taj novac. Ako je to izvan mogućnosti, možete pokušati da opremu kupite na rate.

4. Identificirajte ciljnu grupu klijenata

Jednako važno pronalasku svoje niše svakako je i pronalaženje klijenata. Na početku biste trebali kreirati cilj kako da privučete klijente. Šta to znači? Da ćete kreirati tačno tip klijenata s kojima želite raditi: kojom inudstrijom se bave, koji je profil njihovih kompanija, koji su zadaci koje traže i sl. Obavezno razvijte mrežu sa svojim potencijalnim klijentima i predstavite im se, zamolite klijente da Vas preporuče. Ovo je veoma teška odluka na početku, jer znači da ćete mnoge kompanije odbiti, ali ovaj proces će Vam dugoročno biti veoma isplativ. Jednom kada imate klijente koristite ih kao svoje „advokate dobre riječi“. Paul Jarvis je rekao: „učinite Vaše klijente uspješnim i sretnim dovoljno da postanu Vaša prodajna snaga“, upravo time budite vođeni kada gradite svoju freelancing karijeru. 

Vaš cilj treba da bude da izgradite autoritet, integritet i jedinstvenost kako bi Vas klijenti lakše prepoznali na tržištu. Radeći ovo stavljate sebe u poziciju gdje Vaši klijenti jednostavno znaju da ste najbolji odabir za njih. 

Kako biste odabrali koja je to Vaša ciljna grupa klijenata postavite sebi ova tri pitanja: 

  • Kojim biznisima će moja ponuda biti interesantna?
  • Koji biznisi mogu platiti moje usluge?
  • Ko su donosioci odluka u ovim biznisima? Šta je to što ja mogu naučiti iz demografskih odlika i njihovih interesa? Mogu li se povezati s njima na ličnom nivou?

Kada odgovorite na ova pitanja i prikupite sve potrebne informacije biti ćete spremni da napišete email sa ponudom svojim potencijalnim klijentima.

5. Postavite strateške cijene za Vaše usluge

Osnovno kod kreiranja cijena je da iste kreirate na osnovu svoje vrijednosti, a ne na osnovu cijena koju Vaša konkurencija ima. Ne dopustite drugima da kreiraju uslove kojima ćete utvrditi cijenu. Jedno od osnovnih pravila jeste da što su Vam cijene veće manje imate nezadovoljnih klijenata. Još jedan od markretinških trikova jeste i taj da ciljate na klijente koji imaju velike budžete, obzirom da su ovo klijenti koji su voljni potrošiti svoj novac u kvalitetan proizvod/uslugu. 

Ne postoji nešto što se naziva previsoka cijena. Vaša cijena može biti previsoka ili preniska ovisno od klijenta. Nikada nemojte naplatiti više od Vaše vrijednosti, ali nemojte se ni podcjenjivati. Klijent bira osobu koja će mu pomoći sa projektom; onog momenta kada ubijedite klijenta da ste baš Vi osoba za njega tada razgovarate o cijeni. 

Zapamtite da Vi nećete biti idealna osoba za sve klijente, te dobro zapamtite da to što znate koristiti riječnik i dobro se predstaviti ne znači nužno i autoritet. 

6. Izgradite visoko kvalitetni Portfolio Website

Za početak probajte da razumijete zašto Vam je portfolio potreban. To je najjčešće prva impresija koju potencijalni klijent ima o Vama, Vašem stilu, Vašem radu, prošlim klijentima. Potrebno je da efikasno komunicirate usluge koje nudite i da jasno kažete kome su usluge namijenjene. Osim toga, morate sebe prodati u smislu Zašto ste baš Vi najbolja osoba za neki posao. 

Vaš freelance portfolio, kako bi bio efikasan u prodaji Vas i Vaših usluga, mora da:

  • Komunicira Vašu „posebnost“ i prikazuje Vaše primjere rada
  • Ima listu klijenata i pokazuje Vaš odnos s njima
  • Naglašava Vaše relevantne vjštine, edukaciju i postignuća
  • Sadržava recenzije poslodavaca za koje ste radili/radite
  • Bude redvono unaprijeđen sa svakim novim završenim projektom (novi klijenti, radovi, evolucija Vašeg rada). 

Dok razvijate svoj portfolio website pronađite freelancer-e koji su u istoj branši kao Vi, neka Vas oni inspirišu, umrežite se, spomenite ih na svojoj stranici i neka oni isto učine za Vas. Na ovaj način razvijate biznis i sebi otvarate nova karijerna polja. 

7. Na svom Portfolio Website-u kreirajte primjere šta to možete uraditi za klijente

Želite da Vaša stranica govori o Vama, Vašim postignućima, mogućnostima i sl. Najboji način da predstavite sebe jeste redovno objavljivanje sadržaja (tekst, slika, vide) ovisno o tome ko Vam je klijent. Kada steknete dovoljno iskustva da znate šta Vaši klijenti žele budite kreativni, kreirajte primjere kako biste to Vi uradili. Nema boljeg načina da prodate svoje usluge od načina da svojim klijentima pokažete da već kreirate ono što oni žele, odnosno ono što im je potrebno. 

Ako ste web dizajner Vaš portfolio site je Vaša prezentacija, ako ste pisac onda Vaši postovi na blogu i/ili Vašem portfoliu treba da sadrže tekstove koji su veoma kvalitetni i sl. 

8. Reklamirajte sebe i svoje klijente

Kako biste dobili posao potrebno je puno truda i rada obzirom da se tek pojavljujete na tržištu. Brendirajte sebe na društvenim mrežama (facebook, instagram, linkedin). Promovišite svoj portfolio, postanite dio freelancer grupe, umrežite se, postanite dio nekih od freelancing stranica i ponudite svoje usluge. Za freelancning je neophodno da se znate dobro reklamirati, te da od sebe prabite brend. Bez obzira na Vaše iskustvo, ako želite da Vam Vaše vještine donose novac, vrijeme je da se posvetite komuniciranju svojih vještina i pretvaranju vještina u novac. Osmislite strategiju „Kako privući klijente“ koja će uključivati kontaktiranje potencijalnih klijenata. Nekoliko savjeta:

  • Kreirajte e-mail koji ćete poslati kompanijama; ovaj e-mail treba da sadrži Vaše vrijednosti, ali i da pokaže da znate mnogo o kompaniji
  • Prodajte svoje snage
  • Odgovorite na sva pitanja koja Vam se postave
  • Oslonite se na prošle projekte koje ste završili, volonterska iskustva, posao koji ste radili
  • Koristite vizualno pirmamljiv uzorak Vaše ponude.

Ako imate radno iskustvo obavezno ga naglasite. Ako nemate, nemojte paničariti. Nakon prvog obavljenog posla unaprijedite svoj profil, dodajte klijenta. Onda kada objavite na svom portfoliu klijenta za kojeg ste radili, javite se klijentu. U freelancingu nema mjesta za stid. Zapamtite prodajete svoje vještine, svoju snagu. 

Ukratko postoje „Pravila freelancinga“ koja će Vam omogučiti da ostvarite svoj cilj:

1. Vaš profil je najvažniji.

Uredite profil, redovno ga ažurirajte. Neka Vaš profil bude pregledan i tačan. Vodite računa o pravopisnim i gramatičkim greškama. 

2. Vaša ponuda je vaše predstavljanje. 

Pišite ponude marljivo. Potrudite se. Posvetite se pisanju ponude i napravite je najbolje. 

3. Probajte svuda i budite uporni.

Dobro istražite svoje potencijalne klijente, kada ih odaberete ponudite svoje usluge svima. Nemojte misliti da ćete odmah dobiti posao. Nemojte odustajati. 

4. Reputacija je ključna! 

Uzimajte samo one poslove koje znate da radite. Uložite trud. Zadivitie svoje klijente. Zamolite ih da napišu recenziju o Vama. 

5. Određivanje cijena 

Budite zlatna sredina! Sasvim je jasno da na početku, bez iskustva, nećete naplaćivati kao sa iskustvom. Ali nemojte sebe podcijeniti. Napravite kalkulaciju, izračunajte koji su Vaši mininalni troškovi, podijelite sa 160 sati mjesečno i dobićete vrijednost ispod koje ne treba da idete. Uobičajne cijene za manje plaćene poslove su oko 5 USD, za bolje plaćene poslove ta cijena kreće se od 15 do 30 USD. 

Kako naći freelance poslove?

Kada se upustite u svijet freelancing-a sasvim je jasno da ćete imati problema sa pronalaženjem poslova. Postoje neka osnovna pravila koja Vam mogu pomoći da dođete do posla lakše i brže. 

Umrežavanje (eng. Networking)

Najmanje 60 % poslova pronalazi se zahvaljujući dobro razvijenoj mreži ljudi. Poslodavci Vam daju posao mnogo lakše ako imate preporuku od nekoga kome vjeruju. Kako da počnete sa umrežavanjem? Dobra vijest je da Vi to već radite! Svaka interakcija je bitna! Sigurno ste u kontaktu sa kolegama, ili ljudima iz industrije za koju ste se odlučili raditi, sada samo trebate svima reći da se bavite freelancingom i da ste spremni za nove izazove.

Društvene mreže

Društvene mreže su najbolji prijatelj freelancer-a. Za početak, ako nemate portfolio i Vašu web stranicu, veliku korist možete imati od društvenih mreža. Na društvenim mrežama ne samo da možete objavljivati da ste u potrazi za poslom, već možete kreirati sadržaj koji će Vas promovisati, Vaš rad, te možete dodatno uložiti sredstva za marketing i promovisati se. 

Web stranice za zapošljavanje

Kada pomislite na Web stranice za zapošljavanje sigurno mislite na poslove „9-5“. Međutim ovo ne mora nužno biti istina. Postoje mnogi poslodavci koji traže radnike/ce na pola radnog vremena. Štoviše, kada pronađete oglas koji Vam zvuči primamljivo nemojte se ustručavati da kompaniji pošaljete svoj CV i da objasnite da ste zainteresovani za freelancing usluge. Predstavite sebe bez imalo straha!

Profesionalne asocijacije

Većina industrija ima profesionalnu asocijaciju. Dobro istražite svoju industriju, pogledajte ljude koji se bave istim poslovima. Provjerite da li možete poslati član, obratite se javnosti kako biste dobili karijerni savjet, savjet u vezi edukacije ili sličnu podršku. Postanite vidljivi.